Om du har bokfört både en vanlig faktura och en kreditfaktura till samma leverantör i programmet rekommenderar vi att du registrerar samma antal betalningar på båda fakturorna innan du skickar betalningen till banken. Det är inte möjligt att inkludera kreditfakturor i betalmaterialet som skickas till banken.
Det finns två sätt att manuellt registrera betalningar av leverantörsfakturor:
1) Funktionen Registrera betalning som finns i vyn för öppna bokförda fakturor.
2) Bokföra betalningar i sektionen Leverantörsfaktura - Manuell avstämning.
OBS! Ingen av dessa metoder skickar betalningsmaterial till banken och producerar inte heller en nedladdningsbar fil som du kan skicka till banken. Använd inte dessa funktioner om du planerar att betala fakturorna, följ istället instruktionerna i sektionen Skicka Betalningar / Skapa Betalningsfil.
Om du vill registrera en betalning för leverantörsfakturan och den motsvarande kreditnotan rekommenderar vi att du registrerar betalningarna i Leverantörsfaktura - Manuell avstämning eftersom du där kan registrera betalningar åt mer än en faktura i gången.
I sektionen kan du välja fakturorna du vill registrera betalning för. Innan du bokför dem kan du ändra mängden betalningar och datum.
OBS! Fakturans öppna belopp föreslås som betalningens totala summa. Om du har mottagit en delkredit från leverantören och du vill bokföra en delbetalning motsvarande krediten måste du ändra betalningsbeloppet på fakturan. Exempel: Om du inte ändrar transaktionsbeloppet på den initiala fakturan när fakturans belopp är 160.00€ och kreditens -60.00€, kommer transaktionen bokföras som 160.00€.
När du har valt fakturorna du vill behandla och utfört alla nödvändiga ändringar kan du bokföra dina betalningar genom att klicka på knappen Bokför nere på sidan.
När du har bokfört en delbetalning på den initiala fakturan kan du, om du vill, skapa en betalningsfil från fakturan enligt beskrivningen i sektionen Skicka betalning / skapa betalningsfil. Vi rekommenderar att du behandlar delbetalda leverantörsfakturor i den ordningen som beskrivs i den här artikeln. Om du så vill, kan du istället först skapa en betalningsfil och sedan bokföra de manuella betalningarna i leverantörsfakturan och dens kreditfaktura. Kom då ihåg att ändra beloppet som ska betalas på fakturan innan du skapar/skickar betalningsfilen. Om du skickar en faktura med fel belopp att betalas till banken och du vill avbryta betalningen måste du kontakta din bank.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.