För de mer detaljerade definitionerna av den använda terminologin gå till : Anläggningsregister : Terminologi & definitioner
Arbetsflöde:
För att lägga till en ny tillgång i Anläggnigsregister, gå till tillgångar och klicka på Tillgångar i huvudmenyn och klicka sedan på Skapa ny.
Du kommer då in på tillgångskortet.
Ange tillgångsnummer, benämning och välja tillgångstyp i rullgardinsmenyn.
Du kan välja mellan flera fördefinierade tillgångstyper som har ställts in om du har valt Briox standard kontoplan vid skapandet av räkenskapsåret. Annars läs hur du ställer in dina egna tillgångstyper här.
Vill du koppla tillgången till ett kostnadsställe eller projekt har du möjlighet att göra det. Kostnadsstället och/eller projektet kommer då hamna på varje bokföringstransaktion som görs för tillgången.
I fältet Anskaffningsvärde fyller du i det belopp som motsvarar den kostnad som det inneburit att tillverka eller köpa in tillgången.
Beräknat restvärde fyller du i om tillgången kommer ha kvar ett värde efter nyttjandeperiodens slut.
Fyll sedan i vilket datum tillgången köptes in i fältet Anskaffningsdag.
I fältet Avskrivningsstart anger du:
- Vilken månad tillgången ska börja skrivas av i programmet (om det är en ny tillgång)
- Om tillgången skrivits av i något annat program tidigare det ursprungliga avskrivningsdatumet. Efter att du har sparat måste du ange en ingående balans för tillgången under verktyg. Läs mer här.
Observera att alla tillgångar har avskrivningsstart den 1:a varje månad.
Avslutningsvis fyller du i tillgångens Nyttjandeperiod samt vilken Avskrivningsmetod som ska användas.
När du är klar ser du tillgångens avskrivningsplan och kan välja att visa antingen per år eller per månad.
Den förvalda metoden för avskrivning är rak. Det betyder att ett lika stort belopp kommer skrivas av vid varje avskrivning. Om det ska skrivas av olika belopp varje månad/år ska du istället välja Oregelbunden som avskrivningsmetod.
Klick Spara när du är klar och din tillgång kommer att visas i din tillgångslista. Med status Ej startad.
När du gjort första avskrivningen kommer ett datum anges under rubriken Avskriven t.o.m. Detta datum kommer alltså ändras vid varje avskrivning.
Följande värden visas på tillgången och beräknas automatiskt av tillgångsregistret:
- Tillgångens Avskrivningsunderlag: I de flesta situationer är tillgångens avskrivningsunderlag dess kostnad för dig.
- Tillgångens bokförda värde: är värdet på en tillgång enligt dess balanskontosaldo.
- Beloppet under IB ack. avskrivningar är eventuella ingående balanser samt ackumulerade avskrivningar på en tillgång vid räkenskapsårets start.
Under fliken Detaljer har du möjlighet att lägga till information om tillverkare, försäkringsbolag samt var tillgången är finns på företaget. Vill du göra en anteckning har du även möjlighet till det.
Läs mer om hur man:
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.