-
Behöver jag göra något för att aktivera tolkningen?
Nej. Du behöver inte aktivera eller ändra inställningar för att komma igång.
-
Hur fungerar maskininlärning i Briox?
I Briox får varje konto sin egen individuella tolkningsrobot. Det betyder att det är du som lär roboten och den arbetar specifikt för dig och din bokföring.
Din robot lär sig varje gång du bokför en faktura eller en verifikation. Detta innebär att varje enskild kontering du gör tränar roboten och gör dess förslag mer korrekta i framtiden. Första gången kan du förvänta dig att roboten läser delar av fakturan, och redan andra gången kan du förvänta dig att den både läser och konterar fakturan.
-
Vilka är fördelarna med Briox företagsspecifika lösning?
Företag är olika och du vet vad som är korrekt för din bokföring. Det är därför vi erbjuder en automatiserad lösning som är endast baserat på företagsspecifika poster.Det innebär att din bokföring inte påverkas av systemomfattande inställningar eller andras arbete. Till exempel en köpt vara som används olika i två företag och av den anledningen konteringar är olika. Lösningen erbjuder också fler fördelar som kontering till flera inköpskonton.
-
Hur lång tid tar det för roboten att lära sig?
Roboten lär sig varje gång du skapar bokföringspost. Detta innebär att redan den andra gången ett tolkat inkommande dokument igenkänns kan systemet returnera en matchning. Se parametrar för full, ofullständig eller ingen matchning. -
Vilken information kan roboten känna igen och lära sig?
Roboten kan tolka följande fält i en leverantörsfaktura:
• Leverantör
• Fakturadatum
• Förfallodatum
• Fakturanummer
. Referensnummer
• Vår referens
• Er referens
• Faktura totalt
• Moms totalt
• Konton som används för att kontera fakturan
Roboten kan tolka följande fält i en verifikation:
• Verifikationsbeskrivning
• Datum
• Konton som används för att kontera verifikationen samt belopp och moms
• Verifikationsserie
-
Vilka dokument kan tolkas?
Alla bilder eller PDF-filer som har skannats, skickats via e-post eller laddats upp till den kopplade dokumentsektionen i Briox arkiv (förutom mapparna Bokslut, Kundfaktura, Löneunderlag och Övriga dokument).
-
Hur kan tolkning i Briox förbättra arbetsflödet?
För att förenkla arbetet för alla, be alla användare att ladda ner Briox app så att de enkelt kan skicka in sina stödjande dokument till Briox digitalt. Läs här hur enkelt det är att bjuda in användare till appen.
Alla företagets inkommande dokument, oavsett hur de skickas eller laddas upp till kontot, samlas på en enda plats som heter Inkommande dokument listan. Denna lista fungerar som en startpunkt för ditt arbete. Här kan du enkelt filtrera, redigera eller skapa alla dokument som behöver inkluderas i din bokföring.
-
Kan jag automatiskt stämma av verifikationsutkast mot kontoutdraget?
Ja, verifikationsutkast som skapats i Briox, baserat på tolkade inkommande dokument, kan automatiskt stämmas av mot kontoutdraget. Läs mer här. -
Kan jag ångra det som min robot har lärt sig om den fungerar felaktigt?
Ja, roboten kan lära sig om! Du kan också ta bort robotar och deras historik från ett konto.
Se fråga 10 nedan.
-
Kan jag kopiera en robot?
Ja, när du lägger upp nya klienter kan du nu kopiera en eller flera robotar som du har tränat i andra konton. På så sätt slipper du börja från början för varje ny klient som har samma typ av bokföring.
För befintliga klienter kan du kopiera robotar från listan i din klienthanterare
Klicka på robotikonen i slutet av raden för att få upp en lista över konton du kan kopiera från.
Via denna ikon kan du även ta bort robotar och deras historik från ett konto. -
Blir valutor tolkade?
På en leverantörsfaktura använder vi den valuta som är angiven för leverantören för att tolka den valuta som upptäcks vid tolkningen. Växelkursen hämtas från Register - Valuta.
Om valutan på fakturan inte stämmer överens med den som är angiven för leverantören, kommer ingen tolkning av konteringsraderna att ske.När det gäller kvitton tolkar vi endast kvitton i basvalutan. Om andra valutor upptäcks, görs ingen tolkning för att undvika eventuella fel och kostnader.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.