Skapa räkenskapsår
När du loggar in i den nya klientdatabasen kan du skapa klientens första räkenskapsår i programmet vid Skapa räkenskapsår (om du inte har använt en kontomall som underlag när du skapade klienten).
Om ett räkenskapsår redan har skapats är det bra att kontrollera att perioden är korrekt. Om perioden behöver redigeras kan du ändra vid Redigera räkenskapsår:
Aktivera integrationer
klientdatabasen kan du aktivera bankförbindelse och e-faktura under Inställningar - Bokföring - Bank och betalningar/ E-faktura:
Du aktiverar löneräkningen enligt dessa instruktioner.
Aktivering av andra integrationer görs vid Admin - Hantera användare via kugghjulet (till exempel från din egen användarrad: Externa applikationer/integrationer:
Lägg till/bjud in användare
När du skapar en ny klientdatabas kan du antingen skicka en inbjudan till slutanvändaren direkt eller senare i klientdatabasen. Du skickar den i efterhand vid Admin - Hantera användare under Väntar på användarregistrering. Om du inte hittar någon väntande inbjudan kan du lägga till en ny användare vid Lägg till ny användare och därifrån skicka inbjudan till användaren:
Ta emot dokument från kunden
Din kund kan skicka in dokument till dig direkt till systemet på två sätt: via Briox mobilapp eller epost. Om de inte kan använda någon av dessa kan du själv ladda upp dokumenten från din dator.
1) Mobilappen
När kunden har loggat in i Briox en gång på datorn kan hon sedan med samma inloggningsuppgifter logga in i Briox mobilapp. Appen heter Briox och kan laddas ner från både Apples och Googles appbutiker.
Via appen kan kunden bland annat skicka bilder på sina kvitton till dig som är redo för bokföring i programmet. Om kunden använder vår mobilapp är det bra att kontrollera inställningarna vid Inställningar - Arkiv - Utgiftskategorier, där du kan ange t.ex. vilka bokföringskonton som ska användas för utgiftskategorierna.
2) E-post
När du har skapat klientkontot hittar du de unika e-postadresserna för kontot vid Arkiv - Kopplade dokument:
Du hittar de olika e-postadresserna för de olika mapparna genom att klicka på de lila mapparna.
När du har klickat en av dessa mappar hittar du en e-postadress bredvid den (om det är en mapp där du kan ta emot bild- och PDF-filer som bilagor). E-postadresserna som finns här kan du dela med din kund och be dem skicka bilagorna som behövs för bokföringen till den adressen.
Bilagorna som skickats till adressen eller via appen kommer in i klientdatabasen, och ses t.ex. vid bokföringsverktyget och Inkommande dokument.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.